Visie & werkwijze

Tijdens de begeleiding help ik je om voor jezelf duidelijk te krijgen waar  je op dit moment staat in je leven, hoe dat voor jezelf voelt en welke ‘nieuwe’ richting je vanaf dat moment zou willen volgen.  Wat belemmert je nu misschien nog en wat heb je voor jezelf nodig om daar uiteindelijk te kunnen komen?

Ik bied psychosociale hulpverlening aan volwassenen die:

  • een zware of traumatische ervaring hebben meegemaakt in hun leven.
  • te maken hebben met heftige gebeurtenissen zoals ziekte en/of verlies
  • te maken hebben met stress, spanningsklachten of burnout
  • te maken hebben met problemen in de relatie en/ of echtscheiding
  • te maken hebben met problemen in de gezinssituatie

Problemen waarbij ik ondersteuning kan bieden:

  • verliessituaties (ziekte en/ of verlies dierbare)
  • stress en spanningsklachten
  • angstklachten
  • een negatief zelfbeeld
  • loopbaanvraagstukken
  • depressie of burnout
  • postnatale depressie
  • miskraam
  • abortus
  • traumatische gebeurtenissen
  • omgaan met ziekte, lichamelijke beperking van moeder, partner en/of kind
  • relatieproblemen-, echtscheiding
  • overige gezinsproblemen
  • adoptie, pleegouderschap
  • het vinden van de juiste balans m.b.t. werk en gezin
  • stiefouderschap, samengestelde gezinnen
  • hsp bij kinderen en volwassenen
  • faalangst, laag zelfbeeld kind, pesten
  • concentratieproblemen
  • ouderschapsbemiddeling bij echtscheiding
  • begeleiding kinderen in een echtscheiding

Psycho-sociale begeleiding bij HSP.

Heb je het gevoel “anders” te zijn? Ken je het gevoel leeggezogen te worden door je omgeving? Hoe houd je je staande in deze hectische maatschappij? Hoe creëer je meer rust in je leven? Hoe kun je prettiger leven met hoog sensitiviteit. De meest voorkomende symptomen van hoogsensitiviteit zijn; je snel moe voelen, je overweldigd of je niet op je gemak voelen, moeite met je concentratie en het overnemen en vasthouden van spanningen. Hoogsensitieve personen zijn vaak zeer intuïtief en hebben door deze grotere sensitiviteit ook een sterkere behoefte aan rust in hun leven. Het herkennen van je hoogsensitiviteit is de eerste stap in het proces om er op een goede manier mee om te leren gaan. Je leert de lasten te reduceren en je ontdekt en benut je hoog sensitieve kwaliteiten. Hoe behoud je je energie en hoe blijf je “bij jezelf” en in het moment. Je ervaart hoe het is om bewuster in het NU te zijn. Je leert op een positieve manier met je hoog sensitiviteit om te gaan en het juist te gaan zien als een kwaliteit. Ook hierbij maak ik gebruik van diverse methoden maar met name van de methode mbct. Deze methode is breed inzetbaar bij diverse problematieken maar ook bij HSP heel werkzaam.

Tijdens de begeleiding maak ik gebruik van de volgende methodes, psycho-sociale hulpverlening door middel van:

MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy)

De meeste therapievormen zijn erop gericht problemen te verminderen. (We noemen deze therapieën probleemgericht). Voor veel problemen bestaat echter geen 'kant en klare' oplossing. We lossen op wat we kunnen en wat niet valt op te lossen zullen we moeten accepteren. Vrijwel alle mensen met problemen zeggen dat ze gelukkiger zouden willen zijn. Als er meer momenten van geluk zouden zijn, dan wordt de last van hun problemen een stuk draaglijker. MBCT is bij uitstek geschikt om dat doel te bereiken. Mindfulness richt zich namelijk – veel meer dan andere methodes – op hoe je gelukkiger kunt worden. Mindfulness zorgt ervoor dat problemen het leven niet langer beheersen, zodat ruimte ontstaat voor balans, geluk en ontspanning.

Mbct is toepasbaar bij een groot scala aan problemen. Zo is het bijvoorbeeld effectief bij stress en angstklachten. We richten ons dan op diverse vormen van disfunctionele gedachten. Bij mbct kan ik tevens gebruik maken van bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen en  ontspanningsoefeningen. Het doel hierbij is je bewuster te worden van je lichaam. Vervolgens kunnen we er bijvoorbeeld voor kiezen om te gaan oefenen met zelfbewustzijn en omgevingsbewustzijn. Dit heeft invloed op het anders leren ervaren van jezelf en je omgeving wat meer rust kan brengen en vervolgens weer een positieve invloed heeft op het denken.

Met als gevolg dat je je beter gaat voelen.

De RET-methode

Er zijn problemen die zich afspelen in jezelf (angsten, fobieën en depressies) en problemen die vooral te maken hebben met je omgang met anderen (bijv. relationele problemen). In alle gevallen is het zo dat je manier van denken over je problemen bepalend is voor de manier waarop je je voelt. Volgens de RET bepaald het denken het voelen. Bij deze methode gaan we op zoek naar je iB's (irrationele ideeën) die we gaan vervangen door rB's (rationele alternatieven). Het effect zal zijn dat je je sterker voelt en meer zelfvertrouwen krijgt. Het uiteindelijke doel van RET is een verandering in je denken te bereiken, waardoor je je beter gaat voelen (effect).

Zoals je ziet hebben beide methodes weer een ander uitgangspunt maar ook raakvlakken.

Aandachtgerichte oefeningen:
Zodat je spanningen kunt loslaten en weer meer balans gaat voelen.
Visualiseren.

Empowerment

Het naar boven halen van je krachten en talenten.
Datgene wat je eigenlijk echt wilt in je leven en wat je energie geeft.
Zodat je van daaruit het leven kunt leven dat echt bij je past.